#HAPPICHALLENGE Hållbara påsktips

Våra små påskhundar♥
Påskäggen passade jag på att färga med skalkarna från rödbetorna när jag lagade rotfrukter i ugn häromdagen.
 
GLAD PÅSK HÖRRNI♥
 
Idag blev det en tidigt morgon för min del, jag har ju inte hunnit med att gå till frisören (bruns frisörer is the place to go, grön frisör). Iallafall så hade dom TID kl 8 imorse, så det var bara till att gå ditt och sen klockan 9 vart jag på plats på mitt kära jobb GRAM. Här ska jag spendera min dag fram till kl 17 och sen efter det vet jag inte riktgit vad planerna är? Vi får väl la se (jag pratar skånska men ibland dyker det upp lite göteborgska, säkert min kompis Sarah som influerat mig!).
 
Men hörrni apropå påsken. Precis som julen är det ett ständigt frossande i allt som skadar vår stackars jord.. Så lilla jag tänkte faktiskt komma upp med lite småtips om hur man kan fira en hållbar påsk istället för en galet ohållbar påsk! Varning för lite halvjobbiga bilder som kan poppa upp i huvudet när ni läser det nedan.
 
  • ÄGG, alla dessa ägg som det går åt. Snälla underbara ni köp dom krav märkta äggen och helst från "riktiga" gårdar och inte massproducerande gårdar. Ta vara på våra fantastiskt smarta höns som förtjänar ett lyckligt liv (det finns studier på att höns fick välja mellan besprutat och obesprutat, dom valde obesprutat vilket tyder på hur jäkla smarta dom är).
  • Färga äggen med naturliga färger! Det finns så många bra råvaror vi kan använda oss av att färga med. Några exempel är rödkål, gurkmeja, blåbär, kaffe, rödbetor, grönt té, skal från gul lök, saffran, skal från rödlök, rött vin osv.
  • Välj kravmärkt kött. Väljer ni svenskt kött så betyder inte det att djuren har haft ett bra liv, dom lever i små burar flera stycken tillsammans. När dom får kultingar så är det tyvärr väldigt vanligt att dessa blir ihjältrampade på den lilla ytan dom har. Ekologiskt kött har dom tillgång till lite större plats och lite utomhusvistelse, kravmärkt är det bästa då har dom tillgång till stor plats och större utomhusvistelse. Lär känna en bra och vettig slaktare så ni kan ha koll på hur djuren har det, sen är det givetvis bra att inte få i sig en massa besprutningar som vissa djur blir proppade med för att bla växa snabbare.
  • Fisk, välj fsc märkt fisk! Köp gärna från en fiskebod som själv har fångat fisken.
  • GODIS allt detta GODIS! Jag själv har frossat som en galning i alla dessa år, men nu när man har så mycket miljötänk uppe i huvudet så blir det en hel del omändringar (jag äter fortfarande lösgodis emellanåt men inte alls lika ofta som förr). Jag köper ekologiskt naturgodis på Gram till gottebordet, det blir torkad mango, torkade aprikoser, honungsrostad banan och räddad choklad. Det finns dessutom massor med fantastiska rawfood recept man kan tillaga och det smakar precis lika fantastiskt om inte bättre än vanlig mat. Köp ekologiskt godis och var kreativ, köp en snygg burk eller liknande som man kan ha året runt. Gör eget påskgodis.
  • Potatis, visste ni att just knölarna ligger som topp 5 på värst besprutade maten? Japp, så jag råder er att köpa ekologiska potatisar!
  • Påskmust, det finns faktiskt ekologiskt!
  • Där finns massor med eko/krav ostar, visst vill ni att kon ska ha ett underbart liv?
  • Bröd, baka eget eller köp från ett gårdsbageri som är ekocertifierat (tex svarte bageri i skåne).
  • PYNT. Kolla upp innan ni köper fjädrar, ni anar inte vilket lidande dom stackars fåglarna får utstå (kommer ni ihåg videon som läckte ut för ett par år sen där dom ryckte av fjädrar på levande fåglar och stoppade i våra duntäcken? Fruktansvärt, den bilden lever kvar i mitt huvud än idag.). Pynta med blommor, kvistar, hemmagjort pyssel istället.
 
Köp inte för mycket mat som ni sen måste slänga. Jag vet att det gör ont i själen om maten tar slut (är uppväxt i en familj där det ska finnas för mycket mat). Men det går alltid att lösa, för det mesta finns det mer mat hemma än vad man tänker på. Köp bra mat, lokalt och ekologiskt producerad är det bästa i mina ögon (då köper man lite mindre för dom priserna är RIKTIGA priser vilket en vanlig svensk anser vara dyrt men det stämmer inte för 5 öre för maten ska kosta såsom den gör i ekovärlden). Det är också en sådan grej som är stor för ikke ekofolk. Ekologiskt är för dyrt, men sluta med det tramset och börja ifrågasätt varför maten är så billig istället.
 
Följer ni dom här råden så blir det mer happilife för alla! Detta inlägget kanske inte lät så typiskt peppande, men ibland behöver man hårt/taskigt peppande för att nå förändringar♥
 
#HAPPICHALLENGE
ekologiskpåsk - ekopåsk - gladpåsk - glädje - happichallange - hållbarpåsk - hållbarpåskfirande - lycka - påsk - underbart
Fröken Träd / Gripenhjärta

Haha, fantastiska påskkärringsvovvar! Glad påsk! <3

Svar: haha dom är bedårande :D!! Glad Påsk kära du <3
oddeco

Hanna Karlsson

Vilka charmiga påskhundar!

Svar: visst är dom bedårande! fick stå med godis framför dom för att ta bilden :P!
oddeco

Johanna

Vilken fin blogg du har, toppen med miljövänliga tips! Och alltså dom där två hundarna😍

Svar: tack ska du ha, jaaa mer miljötips åt alla! Visst är dom bedårande! fick stå med godis framför dom för att ta bilden :P!
oddeco

Powered by Jasper Roberts - Blog