HAPPICHALLENGE second hand

2 fynd från Beyond Retro på MittMöllan♥
 
Något som gör mig lycklig är när jag hittar vackra ting på second hand butiker. Jag vet inte om ni har märkt det men i dagens butiker så har allt blivit så mycket fräschare än vad det var för ca 5 år sedan. Nu finns det välsorterade second hand butiker, det finns välgörenhets butiker, det finns butiker med café, det finns butiker som gör om saker till något annat, you name it! Jag älskar denna starka trend och alla skatter man kan hitta genom att rota i en retroaffär.
 
Sakerna ovan är faktiskt omgjorda från gamla kläder, tröjan har varit en gammal klänning och "data"väskan är gamla mockakjolar som sytts om.
 
Här nedan kan ni läsa lite mer om Beyond Retro och även klicka in er på deras länk♥
 

Vad är Beyond Retro?

Vi öppnade för ett och ett halvt år sedan. Vi är den sjätte Beyond Retro-butiken i Sverige och en outlet för de andra butikerna. Det som de inte säljer på åtta veckor kommer till oss och sedan säljer vi det billigare, säger Emelie Kristoffersson, butikschef på Beyond Retro Malmö.

Beyond Retro handplockar second hand- och vintage-kläder i USA och Kanada. Det finns så stora lager att det knappt går att föreställa sig. Där går utvalda personer och hittar det som är bra nog att komma hit. Och så har vi ett eget märke som heter Beyond Retro Label, där vi syr om gamla vintage-kläder. Det kan bli skinnkjolar av gamla skinnjackor eller den här blusen jag har på mig som är från en gardin.

Vad är bra butik?

Jag tycker att det är när det är utvalda varor. Och att vi hela tiden är medvetna om vad vi jobbar med och hur vi jobbar med det. Så att vi inte bidrar till utvecklingen av konsumtion som vi ser idag. Personalen måste vara kunnig och den kunskapen ska förmedlas till kunderna.

Vad är er grundtanke?

Allting ska alltid återanvändas. Vi vill se en förändring i hur vi handlar och hur de stora klädföretagen behandlar både människor och miljön. Vi kan inte fortsätta med massproduktionen som den är idag.

 

Beyond Retro

#HAPPICHALLENGE

beyindretro - glädje - happichallenge - retro - secondhand
Powered by Jasper Roberts - Blog