Ekologisk Smulpaj med öl inkokta äpplen

Min sambo har bryggt en hel del öl som inte har hunnit bli uppdrucken, då kom jag på den briljanta idén att använda den till min bakning. Det kom mycket väl till pass när svärisarna var här på besök och alla total älskade pajen♥ Jag har använt mig av samma smulrecept tusen gånger förr och jag tror mitt gamla jobb använder det än idag i sina bakverk (det är löjligt lätt och väldigt användbart till alla möjliga kombinationer).

200 g smör, jag använder veganskt

2 dl valfritt mjöl, jag använder mandelmjöl
1 dl kokos socker
4 dl havregryn, jag använde mig av dinkelflingor
Valfri fyllning, jag hade i äpplen
1 halv flaska öl
Kanel

Smält smöret och blanda ner mandelmjöl, kokos socker samt dinkelflingorna. Låt det stå och svälla under tiden du skär upp äpplena. Släng ner äppelbitarna i ett stekjärn, fyll på med ölen och låt det koka in. Släng ner fyllningen i en pajform, sprinkla över kanelen och strö sedan på smulet. Grädda i 175° ca 20 min och servera den sen ljummen med havrevaniljsås♥

Det sägs att öl har stora hälsofördelar och här under kan ni se ett urklipp om varför:

"Forskare Silja Home säger i tidningen Ilta-Sanomat att öl innehåller många vitaminer och näringsämnen som är viktiga för den allmänna hälsan. De vitaminerna finns varken i vin eller starksprit.

Öl förebygger hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, benskörhet, demens, alzheimer och vuxendiabetes. Ölet håller också blodtrycket i schack.

Enligt Silja Home räcker två stora öl (45-50 cl) för att fylla hälften av människans dagliga behov av B-vitamin.

Bra för vegetarian

Särskilt för vegetarianer är det viktigt att få i sig tillräckligt med B-vitaminer och då kan en kombination av öl och vitaminpiller vara lämpligt, föreslår den finska forskaren.

Aftonbladets ölexpert Göran Winbergh är inte alls förvånad över att öl är nyttigt - han är mer förvånad över att finnarna kommit på det här nu.

- Det har varit känt i 50 år att öl innehåller både mineraler, spårämnen och alla vitaminer utom C-vitaminet, säger han.

- En amerikansk näringsprofessor sa en gång att ska man ta med sig en dryck till en öde ö för att klara sig så länge som möjligt så är öl det självklara valet."

Källa: Aftonbladet

bakamedöl - recept - smulpaj - äppelkaka - äpplemedöl - öl - ölrecept
Johanna

Låter supergott! Och så himla fin form du har😍

Svar: Tack!! Ett indiska köp för många år sen <3
oddeco

Powered by Jasper Roberts - Blog