2017 December

Favorit inlägg från December♥
 
"Jag tycker detta är så häftigt, att få gästblogga åt Tina som är intresserad av hur jag lever hållbart och vad jag har att komma med inom miljösektorn. Tina som hänger med mat eliten i Stockholm och har fått upp ögonen för lilla mig♥ (starstrucked)! Tack för att du tror på mig och vill fortsätta inspirera med hållbar livsstil♥
 
Gå in och läs hela mitt inlägg, läs Tinas blogg överhuvudtaget och följ hennes instagram! Dom bilderna hon tar är to die for, SÅ JÄKLA MUMISGA!
 
 
"Raw pepparkaks cheesecake inne på kaféet nu, bara 3 bitar kvar och vilken fin respons jag har fått om den här skapelsen ♥ Får nog släng ihop en extra till tänker jag!
 
Godkväll kära läsare som har orkat hålla sig kvar trots kass uppdatering! SORRY men jag äger ju ett kafé som tar upp all min tid i princip PLUS att jag har varit med om 2 flyttar på  2 månader.. Och sen allt annat runtomkring som ska tänkas på förstår ni. TACKA vet jag alla fantastiska besökare jag har som hyllar mig och bygger upp mitt självförtroende något så enormt, ILOVEYOUSOMUCH. Och underbara Nilla som har välkomnat mig med en STOR varm öppen famn♥
 
Vad händer annars i mitt liv? Inte så värst mycket, eller jooo jag har fått vara med lite i tidningen! Nu på Lördag kommer lokaltidningen ut och ingen mindre än jag och fantastiska Nilla är på FRAMSIDAN! Så himla stört, NÄR får man vara på framsidan av en så stor tidning?! Ödmjukast av alla tar jag emot denna enorma självförtroende booster! Tänk att ett kafé kunde bli till en sådan här grej! Sen vill jag inte påstå att jag är vilket kafé som helst utan det finns ett större djup än vad man kan ana, det handlar inte bara om att baka kakor och få till en mysig känsla till mina älskade kunder. Nänä jag vill ändra om hela företags tänket i den här branschen, tänka småskaligt, tänka miljö, tänka hållbart, tänka samarbete osv. Vi som vill vara företagare ska kunna dra nytta av varandra och inte se en konkurrens, så tycker jag det borde vara i alla yrken! 
 
Nu ska vi inte radikalisera oss här inte! Vad har hon hittat på nu idag kanske? Joo jag tog en sovmorgon, var på kaféet vid 10 och öppnade upp! Sen slängde jag mig in i köket som vart ledigt för att baka en raw saffrans cheesecake med salt mandelbotten, lite skånska pepparkakor, en monster snickers peanutbutter kaka osv. Resten av kvällen spenderade jag med att hjälpa Nilla få iordning på en jul catering, jag spritsade gröt och skar upp bröd i princip.
 
Nu sitter jag på bussen påväg hem för att mysa till det med min kära sambo som jag aldrig träffar, haha not. Jag tänkte att vi skulle ta en romantisk fika på bageri Leve i Malmö SOM jag har sett framemot HUR länge somhelst att få besöka! Nu jäklar ska det mumsas, har ni inte varit där GÅ DITT! Massor med eko och veganskt♥
 
Ni får ha en fortsatt mysig kväll♥"
 
Artikel från Skånska Dagbladet om mig och kaféet.
 
Nu har 2 st tidningar intervjuat mig sen jag tog över och började driva fika at oddeco ute i Hörby! Det är så otroligt tacksamt och roligt att få läsa dessa fantastiska skribenters uppfattningar om hur och vem jag är bara utav det jag säger. TACK för att ni vill veta mer om lilla mig.
 
Nu på Torsdag ska jag dessutom till Hörbys kommunhus och prata om entreprenörskap inför unga sommarlovs entreprenörer, PIRRIGT! Jag hoppas det kommer gå bra och att jag kan inspirera dom till att tänka på den hållbara biten och inte enbvart på pengar. Om ni har några tips på vad en bra entreprenör är så SHOOT, tell me så kanske det kommer med på Torsdagens event.
 
Här under ser ni den senaste artikeln om har kommit ut och handlar om min flytt till bästa Nilas catering♥

"Cateringfirman har blivit med eko-kafé

"Hoppas kunna liva upp Råbygatan lite"

HÖRBY. 

Pernilla Jarl har drivit catering i flera år, men flyttade till Råbygatan för ett par år sedan. Nu har hon fått sällskap av Jennie Sjölin som ska driva eko-kafé i lokalerna.

Av
Anja Degerholm
 

– Det har varit en dröm för mig sedan jag var 15 år att ha ett eget kafé, men jag har inte vågat ta steget, säger Jennie Sjölin som ursprungligen är från Staffanstorp men numera är Malmöbo.

Hon är utbildad kock och har tävlat i kock-SM och serverat kungafamiljen. Men livet som kock lockade inte och istället har Jennie bland annat pluggat inredning i USA, jobbat som bagare på Tirups örtagård och varit restaurangbiträde. Parallellt med sitt företag pluggar hon även resilient entreprenörskap, som fokuserar på hållbarhet, och bloggar för en sajt som säljer ekologiska varor.

INTRESSET FÖR MAT – och miljön – har dock funnits med henne längs vägen. Via en kompis fick Jennie tips om att Eko Karma i Hörby letade efter någon att driva kaféet tillsammans med. Jennie tog chansen och började den 1 september.

– En dag gick jag spontant in hos Nillas catering och berättade lite om vem jag var. Jag skämtade med Nilla om att "här borde jag flytta in".

Och så blev det. Den 1 november flyttade Jennie och Fika at Oddeco in på Råbygatan, i och med att Eko Karma stängde.

– Jag säljer hälsosam fika och en del rawfood, som bakverk utan mjöl och vitt socker till exempel. Men även mat som grytor, soppor, pajer och sallad, berättar Jennie.

NYA KOLLEGAN Pernilla Jarl är glad för sällskapet, inte minst med tanke på att hon bara hade öppet på fredagar innan. Nu är det öppet tisdag–lördag och lokalerna har fått kafébord och stolar samt ett större sortiment av ekologiska och närproducerade varor.

– Eftersom jag har catering tillbringar jag den mesta tiden i köket, så jag har helt enkelt inte haft tid att stå i butiken, berättar hon.

Deras gemensamma nämnare är hållbart och grönt.

– Jag vill få folk att få upp ögonen för bra mat, därför var det viktigt att Jennie hade samma tänk som mig. Jag tror vi kan komplettera varandra – och liva upp Råbygatan lite, säger Pernilla Jarl och fortsätter:

– Det småskaliga är verkligen något jag brinner för liksom att samarbeta med flera lokala producenter. Det blir mycket roligare om vi kan hjälpas åt."

Powered by Jasper Roberts - Blog