Signebönor och Favamjöl

Titta vilka små guldkorn jag hittade inne hos tant gurka häromdagen! Saffran är väl kanske ingen nyhet (min sambo har en paradrätt med saffran i som är SÅ GOD). Nu tänkte jag dock berätta om Signebönor och Favabönmjöl!
 
Signebönan kan man använda som bruna bönor i maträtter, jag länkar en artikel om dom som odlar Sigenbönan och en liten historiesnutt om just den här lilla ärtan! Färgen är dessutom så otroligt vacker, lite som att titta på bönguld (sorry för att jag inte fotade, kanske blir en bild när jag väl tillagar dom här små rackarna).

Lite Fakta om bönan ”Signe” 

I början av 1900-talet bodde det en kvinna vid namn Signe Andersson i Åby i Ramdala socken här i Blekinge. På hennes lilla torp hade hon en liten köksträdgård, där hon bland annat odlade både bönor och potatislök tillsammans med många andra grönsaker och rotfrukter. När Signes dotter Johanna gifte sig på 30-talet tog hon med sig mor Signes bönor, potatislöken och sex-veckors potatisen i sin packning, som hon sen planterade i den nya jorden i Mommelycke, där den fortsatte att växa. Nu är det Signes barnbarn Åke Karlsson som odlar och vårdar arvegrödorna och 2008 fick Åke utmärkelsen Guldärtan för sitt arbete med att bevara kulturarvet.

http://webnews.textalk.com/bygd-i-samverkan/folk-och-foretag-i-bygden/nils-borje-krav-odlare-i-hjalmsa

 Favabönmjöl kan man ersätta med kikärtsmjöl tex.  http://svensk-fava.se/.

 

Vet ni något mer om vad man kan använda dom här baljväxterna till eller vad för nytta/påverkan dom har?

Mat - Tips
böna - bönor - eko - ekologisk - ekologiskt - fava - favamjöl - krav - kravmärkt - lokalt - nilsbörje - signe - signeböna
Powered by Jasper Roberts - Blog