Våra bröllopsplaner! #hållbartbröllop #ekobröllop

Några av fröerna som kom hem i brevlådan och ska planteras inför bröllopet♥
 
Halloj kära ni!
 
Nu äntligen ska jag berätta lite om våra bröllopsplaner! Datumet är satt och ringarna bestämda, nu ska vi bara ut med inbjudningar och hoppas att alla vill vara med och dela denna fantastiska dag med oss. Jag kör en liten genomgång nedan (lite för min egen skull men även om ni vill tillägga något som är bortglömt, haha)..
 
Lokal
Vi har hittat den perfekta lokalen tackvare min gamla klasskompis. Det är ett stort gammalt vackert växthus mitt ute på landet, dem som äger gården är ett äldre hippiepar som har eko odlingar och även ägt en ekobutik i Lund. Priset? ALLDELES FÖR LITE, vi kommer betala dem det dubbla♥ Utanför växthuset finns det en vacker skogsdunge och även en liten sjö med söta små ankor i (min sambo är tokig i ankor). Det här ligger uppåt på en plats som är lite svår att ta sig ifrån, vår tanke var att skapa en liten festivalkänsla (vi träffades officiellt på en festival). Vi vill alltså att dem flesta av gästerna sover över i tält, husbil, husvagn eller vad man än vill ta med sig. Den här festen har inget riktgit slut utan vi ska kunna hålla på hela natten lång.
 
Dekoration
Bord och stolar kommer vi kunna låna av min fästmans firma, porslin kommer jag skaffa begagnat och i udda uppsättningar. Blommor samt lite snacks (tomater) kommer jag själv odla upp och sen ska jag ta mig ut till min mormors skog för att plocka massvis med grandekorationer (min favorit) och annat vackert som ska pryda växthuset. Jag kommer även få låna en polaridkamera av min bästa kompis (som gifter sig månaden innan) vi vill ha massor med fina kort från våra gäster. Små vackra glasburkar och bruna flaskor som vaser.
 
Mat
Min klasskompis som tipsade oss om växthuset har en hållbar cateringfirma, så dem ska vi anställa! Omväxling heter företaget om ni vill kolla upp. Vi har bestämt oss för lyxig pizzabuffe, min tanke är att typ döpa dem till flowerpower pizza, ogräspizza och sen en massa andra smarriga "vanliga" varianter.
 
Efterätt
Naked cake och om jag får bestämma smaker så vill jag ha choklad bottnar (med lite sting i) och sen jordnötsmörskräm mellan lagrena! Utöver detta så ska det ligga massor med godis, frukt, bär och även tomater i vackra skålar runtomkring.
 
Alkohol
Min sambo brygger öl, så vi kommer ha det på tap! Sen blir det en tur till bordeshop för att inhandla eko öl, lite spritsorter (vill eventuellt ha en G&T bar).
 
Lekar
Vi kommer se till så att det finns lite olika lekställen om folk vill tex spela något spel.
 
Fotograf
Vi blev så otroligt nöjda med Gisela Ackerup när hon fotograferade oss senast så det var en given person att fråga. Jag fick lite panik när hon la upp att hela sommaren var fullbokad så jag skrev direkt och bara NÄÄÄÄÄÄÄ vi som ville ha dig på bröllopet! And guess what! Hon hade 2 lediga helger och 1 av dem är helgen vi gifter oss, VAD ÄR ODDSEN?! Så hon blir fotografen till bröllopet!
 
Ekomua
Joanna Svärd kommer att sminka mig, sist hon sminkade mig så kände jag mig superbekväm (trots totalt oavana till att bli sminkad). 
 
Videograf
Det här var ett av dem sakerna jag absolut hade velat ha men är tyvärr ovanligt på bröllop nuförtiden. Jag ville gärna filma bröllopet men visste inte hur eller om jag bara skulle rigga upp en kamera i hopp om att någon springer runt med den? HAHA. MEN vet ni, då hörde min bror kompis av sig Christoffer Green och erbjöd sig att filma hela bröllopet i utbyte mot att han fick använda sig av materialet! För dem vill komma in i bröllopsvärlden och filma men behöver just materialet! Tips till er andra bröllopsmänniskor.
 
Kostym och Bröllopsklänning
Ehm, ja jag var snabb här! Gick in på tradera och hittade faktiskt min bröllopsklänning ganska snabbt, 700 kr senare så hänger den i mina föräldrars garderob. Sen vet jag inte om den passar men då kan jag bara kolla efter en annan (700kr är inte så farligt och jag kan använda den till annat om det skulle vara så). Jag hade ju visionen om att den ska gå och använda som vanliga kläder med. Min sambo däremot har inte hittat sin kostym än, men vi vet vad han gillar och det är TIGER kostymerna (tänkte åka till en outlet i löddeköpinge) eftersom bröllopet ska helt vara i hållbar anda rakt igenom.
 
Ringarna
Vi fick ett fantastiskt tips av ThriveStore (ekobutik i GBG). Som rekommenderade DK Goldfingers som är ett par i Köpenhamn där dem gör smycken av fairtrade silver/guld. Vi har då hittat förlovningsringarna som kommer att gjutas ur en träbit och få träformad form! Min vigselring kommer vara "vanlig" form med en spinell sten i (ädelsten som påminner om rubin). Vi har valt svart silver.
 
Präst
Min fästmans farfar hade en partner precis innan han gick bort, hon är/var präst och supercool sådan. Vi hoppas verkligen att hon kan tänka sig ställa upp och viga oss. Annars har jag fått lite tips på andra som kan tänkas ställa upp.
 
Musikanläggning
Flera av våra kompisar är eller har varit i musikbranschen så det ska inte vara några problem! Det jag känner själv hade varit häftigt är om man skulle haft ett band som spelade, tyvärr en ekonomifråga och sen fixar dem själv mikrofoner osv? Ja vi får se.
 
Inbjudningar
Våra äldre släktingar kommer få inbjudan i handen, men alla våra vänner kommer få inbjudning via nätet! Här tänker vi hållbart med att inte skicka ut papperlappar och skövla onödig skog. Dessutom så ger facebook påminnelser och vi slipper tänka/stressa över vilka som kan eller inte kan. Här har vi nog svårast med vilka som vi vill att dem kommer. Då tyckte jag att min ide är brilliant! Själva vigsel och middag så ska dem absolut närmsta närvara, sen kommer vi göra en ytterligare bjudning till folk som vi avgudar och har haft stor betydelse för oss men inte är så nära just nu. Dem kommer alltså få en festinbjudan vilket innebär att dem är varmt välkomna på kvällen för att fira!
 
Hyra
Jaaa vi tänkte försöka hyra saker som annars måste köpas in, tex ljusslingor osv! Då finns det ett perfekt företag som ser till så att privatpersoner kan hyra ut ens prylar: Hygglo heter sidan!
 
Nu står inte exakt allting med i detalj, finns massor av planer i mitt huvud men huruvida dem kommer bli av vet jag inte, haha! Har ni fler tips eller annat och påminna om så hojta gärna♥
bröllop - ekobröllop - ekologiskt - hållbar - hållbart - hållbartbröllop
Powered by Jasper Roberts - Blog