Har ni hållbara nyårsmål?

Min lilla älsklings julklappar (brorssonen)♥
 
Eftersom vi inte köper julklappar till varandra i familjen så blir det fullt fokus på bubben! Av mig och nille fick han två ekologiska böcker, ett hållbart tågset, en tradera fyndad ralph lauren mössa, gosedjur från fairtrade butiken samt små söta träklossar formade som mat! Ska bli så kul nästa år när han är lite större och förstår mer hur mysigt det är med julen (han blev störtledsen av tomten som han fick träffa hos min svägerskas familj, haha)..
 
Till en hel ANNAN grej! Har ni tänkt på det där med mål för 2019? Det har bannemig jag gjort. Jag har redan startat en utmaning på instagram som har fått ett varmt mottagande♥ #användsvinnet är alltså det första målet jag har satt upp. Jag tänkte skriva upp en lista på olika mål jag tänkt ha under 2019! En del kanske blir fullbordade och en del inte. Vi får se! Viktigast är att det ska vara kul och rogivande, inte stressande.
 
#användsvinnet som går ut på att försöka handla räddad mat till det yttersta! Jag har skapat taggen för att alla runtomkring ska kunna gå in och bli inspirerade av hur andra gör för att klara utmaningen. Jag kommer köra den i ca 1 månad rakt av och sen efter det i den mån det går.
Sparmål, jag har blivit så SJUKT inspirerad av minimalistinnan att sätta upp ett så högt sparmål som 100 000kr!!!!! Har ni läst om hennes resa så kommer ni tappa hakan. Dem är 3 st i sin familj och lever på en månadslön med ca 23000kr.. Och dem har lyckats spara ihop 100 000kr på ett år och fortsätter med det nästa år. Dem har alltså sett till att inte lägga pengar på onödiga saker, sålt supermkt på tradera osv. Då tycker jag att vi fan med kan göra likadant! Särskilt nu när vi har vunnit lite pengar som kommer betala av vårt topplån vilket generar lite extra i månaden.
Byta bank. Jag vill så SJUKT gärna ha JAKbanken som är en ekobank med supersmart tänk. Det enda svåra är att månadsbetalningen är rätt så hög efter som du betalar en ränta men du betalar även ett sparande (lite som ammortering fast du får tillbaka det när ditt lån är färdigbetalat?). Förvirrande jag vet, jag mejlade dem idag så får se om jag blir lite klokare och kan förklara bättre för er.
Skapa min bakbok! Jag vet hur och vad, jag måste bara sätt igång med den och planera fotografering samt recept.
Minimera hemmet, fortsätta sortera ut och lägga upp till försäljning (pengar till sparkontot), kanske minimera mina föräldrars hem med.
 
Har ni några mer tips på grymma utmaningar? Hojta till så kanske jag hoppas på!
2019 - kärlek - löfte - nyår - nyårslöfte - utmaning
Lonelyfield

Jag klurar på det där med ambitioner inför 2019. Vi bor ju på landet så mycket av det miljövänliga kommer av sig själv - konsumerar lite eftersom vi sällan är förbi butiker, äter en hel del närproducerat eftersom vi producerar det själva och ägnar mycket av fritiden i trädgården och skogen hemma. Dessutom planerar vi tältsemester till sommaren så att lova att hålla mig på marken kommer också av sig självt.
Sååå, jag funderar på nån form av mål/utmaning kring transporter. För precis som det är lätt på ett sätt att leva miljövänligt på landet är det svårt på ett annat sätt. Avstånd och brist på kollektivtrafik gör en bunden av bil.
Jag kommer att följa din utmaning om att minska matsvinnet också 😊
Kommer ett inlägg på min blogg om mer av tankar inför 2019.

Svar: OH vad underbart! Ja precis vi alla har olika utmaningar beroende på vart vi befinner oss. För mig som bor mitt i stan så är det lätt och hitta allt det där som håller på på och slängas medans ni kanske mer få nyttja det som finns i skafferiet?
Vad kul att du tänker följa utmaningen :D!! Ser framemot och läsa ditt inlägg <3
oddeco

Powered by Jasper Roberts - Blog