Förpackningsfria butiken i Hamburg!

PARADIS i Hamburg! www.stueckgut-hamburg.de ♥
 
Har ni sett vilket ställe vi bara råkade springa på?! Jag letade ju som en tok efter hållbara coola ställen i Hamburg men hittade INGET. Så råkade vi springa på en massa hållbara butiker utan att ens veta om att dem existerar. Good karma.
 
Iallafall så vart jag överlycklig för den här fantastiska förpackningsfria butiken, dem hade inte ens papperspåsar att plocka i utan här var det glasburk eller egna burkar att ta med som gällde. Vi köpte såklart en glasburk och fyllde med RÄDDAD NOUGAT OCH PRALIN. Vad är då räddad choklad? Jo det är den chokladen som inte passar in i dem här perfekta chokladkakorna som finns i butikerna. Då finns det ett fantastiskt företag som räddar all den här chokladen och säljer vidare istället för att det ska slängas (gram malmö har likadan choklad).
 
Det jag gillade starkt med den här butiken var dess konstverk gjort av plast. Att dem förtydligar budskapet om varför vi måste sluta handla mat i förpackningar.
 
Apropå det här med plastförpackningar så har min kära vän Carro dragit igång ett evenemang på facebook! Hon vill alltså skapa ett engagemang genom att på julklappspelet i år så ska vi undvika att köpa plast! Tom själva paketet får inte vara inslaget i plast. I min familj så kör vi julklappspelet varje år och har osm regel ätbart (för att undvika skräp). Men i år tar vi det en nivår upp och kör ätbart samt ingen plast.
 
Brukar du tänka på att inte handla i plastförpackningar?
eko - ekologiskt - ekologisktihamburg - förpackningsfritt - hamburg - hållbar - hållbart - zerowaste
Powered by Jasper Roberts - Blog