Smulpaj recept med öl!

Tänkte dela med mig av ett gammalt blogginlägg från förra året (passar perfekt nu i äppelsäsong)♥
 
Min sambo har bryggt en hel del öl som inte har hunnit bli uppdrucken, då kom jag på den briljanta idén att använda den till min bakning. Det kom mycket väl till pass när svärisarna var här på besök och alla total älskade pajen♥ Jag har använt mig av samma smulrecept tusen gånger förr och jag tror mitt gamla jobb använder det än idag i sina bakverk (det är löjligt lätt och väldigt användbart till alla möjliga kombinationer).

200 g smör, jag använder veganskt

2 dl valfritt mjöl, jag använder mandelmjöl
1 dl kokos socker
4 dl havregryn, jag använde mig av dinkelflingor
Valfri fyllning, jag hade i äpplen
1 halv flaska öl
Kanel

Smält smöret och blanda ner mandelmjöl, kokos socker samt dinkelflingorna. Låt det stå och svälla under tiden du skär upp äpplena. Släng ner äppelbitarna i ett stekjärn, fyll på med ölen och låt det koka in. Släng ner fyllningen i en pajform, sprinkla över kanelen och strö sedan på smulet. Grädda i 175° ca 20 min och servera den sen ljummen med havrevaniljsås♥
Jessica Högberg

Med öl lät mycket spännande...

Svar: så jäkla gott :D!!!!
oddeco

Powered by Jasper Roberts - Blog