Tips på vad man kan göra med alla äpplen!

Det är ÄPPLESÄSONG!!! WOOHOOOO.
 
SÅ då tänkte jag komma med ett gäng tips på vad en kan göra med alla dessa äpplen som växer i ogrästakt (älskar ogräs).
 
♦Äpplemos! Så jäkla enkelt att göra, jag skalar inte äpplen. Jag skär ner dom i bitar och slänger i en kastrull sen kokar jag med lite vatten (ytterst lite vatten). När det kokat ett tag mosar jag samman allt och häller upp i små formar, sen plockar jag ut kuber när jag behöver mos till grytor, maträtter, smoothies, overnight oats eller annat mumsigt man vill söta upp.
♦Äppleskivor! Ibland är det trevligt och ha ett gäng äppelskivor loggandes i frysen, om man vill göra en smarrig äppelpaj eller bara ha till smoothien.
♦Torkade äppleskivor/bitar! YES mycket trevligt godis som man kan äta till snacks eller ha i sin musli.
♦Äpplemust! Gör massor med äppelmust och frys in i små flaskor, plocka fram morgonen innan så har du en supergod äppeljuice till frukosten.
♦Äpplechutney! Perfekt att ha i kylen till olika maträtter.
♦Äpplecookies! Gör ett gäng småkakor med äppelmos i, förvara sen i en burk eller i frysen.
♦Äpplekompott! Koka samman äpplen med diverse kryddor (chili, örter eller mörkt socker) servera till pannkakor eller annat gott.
♦Kanelstekta äpplen! Som tillbehör till våfflor, bananbröd eller annan gofika.
♦Sega Äppleremmar! Googla för recept.
♦Ugnsbakade äpplen! Släng på vitlök och örter in i ungen för att baka av, supergott tillbehör.
♦Äppelgratäng! Stoppa äpplen i gratängen (rotfrukter).
Äpplevåfflor! Äppletzatziki! Äpplemarinad! Äpplesallad! Äpplesorbet! Äpplebröd! Äpplechips! Äppelmarmelad!
 
Fyll gärna på listan i kommentarsfältet♥
2018 - hållbar - hållbart - höst - hösten - höstligt - klimat - lokalt - miljö - säsong - trend - äppel - äpple
Powered by Jasper Roberts - Blog