Sparar ni på era ljusstumpar? Minska ljussvinnet!

Ja gör ni det? Sparar på stearinet som blir över från ljusen.

Det gör jag! För det blir till nya ljus när där är tillräckligt med stearin över. Något annat jag sparar på är alla doftljusburkar, de använder jag för att stöpa nya ljus. 

Hur gör jag då? Jo det ska jag ta och berätta 
Samla allt stearin.
Plocka ihop de nya ljushållarna (doftljusburkar, eller annat en kan använda sig av).
Gjutjärn att ställa burkarna i.
Ljusvekar (jag köpte mina på panduro).
Något att hålla samt tynga ner vekarna med (jag använde sten och teskedar).
Vatten.

Börja med att fylla gjutjärnet med vatten och ställ sedan ner burkarna. Lägg ner ljusstumparna i behållarna och koka upp. Låt stearinet smälta, bry dig inte om de gamla ljusvekarna och annat skröfs (det sjunker ner till botten och gör ingen skada). Ta sedan ljusvekarna, knyt fast något tungt i botten (sten) och knyt sedan fast i en tesked (eller annat). Placera stenen i botten på ljusburken och låt teskeden vila tvärs över toppen så veken blir rak samt hamnar i mitten.

Låt stelna och fyll på med lite mer stearin om det blir håligheter. Jag använde ett av ljusen och lät de brinna en stund, sen fyllde jag på stearinet i de andra burkarna ♥

Voila du har använt ljussvinnet ♥  Om du använder glasburkar (mat) så tänk på att de kan spricka! 
användsvinnet - doftljus - ekologiskt - hållbar - hållbart - ljus - ljusstumpar - ljussvinn
Powered by Jasper Roberts - Blog