#HAPPICHALLENGE choklad

Min kära kusins släktingar från USA hade med sig choklad till mig som mostra min hade köpt♥ Alla sorterna fick toppbetyg!
 
CHOKLAD den här lilla kärleksfrukten ligger mig väldigt varmt om hjärtat! Så dagens inlägg tänkte jag tillängna just underbara choklad. Jag ÄLSKAR choklad i alla möjliga fomer samt sorter, ända från vit till mörk.
 
Vad är det som är så bra med choklad? Främst är det mörk choklad som bidrar till hälsoeffekter, det hindrar inte mig från att äta all annan choklad för lite nyttigheter borde det ju finnas där med, haha!
 
 
Mindre stress. Dämpar ångest och stress samt ökar lycko ämnet serotonin.
 
Förhöjd lust. När du äter choklad vidgas blodkärlen, vilket också händer när du blir attraherad. Ett dagligt intag av choklad ger högre sexlust och starkare känslor av åtrå.
 
Friskare hjärta. 100 gram choklad per dag minskar risken för hjärtinfarkt. Anledningen är antioxidanten flavonoid, som suger upp skadliga ämnen vilka annars orsakar hjärtsjukdomar.

Smartare hjärna. Choklad innehåller magnesium och koffein. Koncentration förbättras och minnet skärps.

Bättre kondition. I kombination med regelbunden motion höjer choklad din prestationsförmåga. 

Lägre blodtryck. Den höga halten flavonoider i kakaon ökar mängden kväveoxid i blodet, vilket i sin tur vidgar blodkärlen och minskar blodtrycket.

Färre förkylningar. Antioxidanten fenol ger dig ett ökat immunförsvar och ämnet epikatekin befriar dig från hosta och förkylningar.

Vackrare hud. Minskar hudskador orsakade av till exempel för mycket sol, föroreningar och alkohol.

Tjockare hår. Choklad hjälper till blodcirkulationen i hårbotten och ger dig fylligare hår. 

Ökad matsmältning. Choklad innehåller massor av kostfibrer, som håller tarmväggarna rena och underlättar matsmältningen. Kakaon höjer även nivåerna av goda bakterier i din mage.

Hjälper mot cancer. I kampen mot cancer har chokladens flavonoider en kraftfull effekt. Personer som äter choklad löper en minskad risk att drabbas av alla typer av cancer, men framför allt lungcancer.

 

#HAPPICHALLENGE

happichallenge
Powered by Jasper Roberts - Blog