I samarbete med Repamera

Det här är i samarbete med Repamera.
 
Vad är då Repamera kanske ni undrar? Såsom ordet antyder är det faktiskt en web baserad tjänst där du blir erbjuden att få lagat dina kläder. Allt du behöver göra är att gå in på hemsidan, välja det som ska lagas och förklara lite lättsamt vad det är som ska repareras. Om ett par dagar kommer det hem en lila påse som du lägger ner dina kläder i, sen kan man välja att posta på sitt postombud eller om man vill cykla bort till Minc i Malmö för att lämna det själv i den lilla Repamera lådan.
 
Varför ska vi laga våra kläder? Kan vi inte lika gärna köpa nytt? Jag väljer att laga mina kläder för att värna om vår miljö. Visste ni att det krävs 11 000 liter vatten för att producera ETT par jeans och 2700 liter för EN simpel tshirt, det är vad 1 person dricker under 3 år. Om du väljer att laga ett blixtlås så kostar det 0,1 kg i resursförbrukning gentemot 31,4 kg som det kostar miljön om du väljer att köpa nytt. Bara som att sy en söm (som jag förmodar att dom flesta vill få lagat) kostar våra resurser 5 g gentemot 3,2 kg om du köper nytt. 70% av ETT plaggs produktion bidrar till klimatpåverkan.
 
Tänk om vi svenskar skulle börja handla second hand eller hållbara kläder under 1 års tid, då hade vi sparat 95 miljoner m3 vatten, 25 600 kg kemikalier (som smyger runt i dom nya kläderna och sätter sig på våra kroppar) och 142 000 ton koldioxid tillsammans.
 
Sen ska vi inte prata om hela livscyklen kring produktionen av en tshirt. Den måste ju skapas på något sätt av någon, den ska sen fraktas flertalet gånger och packas om i plastförpackningar och sen slutligen nås till butik där den köps av någon som har på sig tshirten en kort period och sedan slänger bort.
 
MEN jag är optimistisk och ser allt ur en positiv vinkel, kan jag göra liten skillnad så betyder det oerhört mycket för mig och andra. Min vision är att inspirera folk till att välja mer hållbara val, jag dömer ingen utan jag sprider lärdomar sen får vi alla ha vår lilla balans♥
 
Med det här samarbetet får ni en rabatt kod på 15% när ni beställer en tjänst från Repamera.se, skriv in ODDECO när ni lägger er order♥
 
Brukar ni laga era kläder?
hållbar - hållbart - hållbartmode - klimat - kläder - miljö - repamera - trend
Powered by Jasper Roberts - Blog