Hur funkar swopshop?

Några av kläderna jag har swoppat till mig det senaste året!
 
Halloj lovelis!
 
Nu tänkte jag prata lite om en av mina favoritbutiker här i Malmö nämligen swopshop! Ni ser ju själv ovan vilka dyrgripar man kan hitta i butiken.
 
Så vad är då swopshop och hur funkar det? Jo precis som namnet antyder är det en butik där du kan byta in kläder mot andra kläder, lite som klädbytardag/evenemang. Bara att den här butiken är pågående hela tiden och du kan komma in precis när du vill och plocka på kläder till det värdet du själv har bytat in för.
 
Man tar med sig 10 plagg åt gången, butiksbiträdet kollar igenom så allt är helt och rent samt sätter värde på varje plagg. Säg att värdet på ett plagg är 100kr, då får du 5 gröna hjärtan (som är värdet på 100kr) och använda sen till att byta till dig plagg för. Givetvis kan du bara gå in och köpa kläderna med utan att ha lämnat in något själv. Där står priset på prislapparna (och även hur många gröna hjärtan om du har själv lämnat in något).
 
Sen när allt är värderat så betalas den en liten avgift (som är för att butiksbiträdet går igenom kläderna, ev stryker/tvättar och sen ska placera dessa i butiken för att någon annan ska kunna köpa eller byta). Avgiften är otroligt liten och är det som hjälper butiken att finnas till. Tex du har fått 1000kr i värde, avgiften är på 25% och betalar då en mindre avgift på 250kr. Kom ihåg då att du har 1000kr i värde till att få plocka kläder precis när du vill i butiken!
 
Och ni kan ju själv se på bilderna ovan vilka grymt snygga kläder som poppar upp i butiken. Dom här kläderna har jag plockat åt mig vid olika tillfällen under loppet av 2 år! Förstår ni lyxen att bara kunna slänga sig in i butiken med vetskapen av att jag har ett gäng gröna hjärtan att använda mig av?!
 
Bara konceptet är GULD VÄRT! Jag hoppas att FLER butiker öppnas upp och att FLER människor förstår värdet av en sådan här butik. Jag går bara ditt provar en tröja och lämnar fram den, sen drar dom bort 5 gröna hjärtan och då kanske jag har 50 gröna hjärtan kvar att handla för.
 
SÅ RENSA GARDEROBEN NU! Ta er till swopshop och stötta denna fantastiska butik så vi får ha kvar och fler människor förstår vilken jäkla bra grej det är. Vissa plagg får ett betydligt större värde för en själv än vad det har för någon annan!
 
In och kika på deras hemsida HÄR!!
fashion - hållbart - klädbytarbutik - klädbyte - kläder - mode - swopshop - trend
Powered by Jasper Roberts - Blog