Influencer Manager - varför ska mitt företag använda influencer marketing?

Något som jag alltid strävar efter när jag jobbar med digital marknadsföring är och implementera influencer marketing. Att företag hellre bygger en svindyr marknadsavdelning när de i själva verket kan betala en person som ser till att leta relevanta influencers som i sin tur skapar content (svinbra sådan) är ett mysterium för mig. Ett team på 5 personer med löner på 35 000 vardera i månaden (det blir en hel del cash). Tänk då och ha en som ser till att leta efter personer som skapar varierande content (med en trogen följarskara) BOOM du har ett gäng nya kunder. Detta känns så självklart i min värld, kommentera gärna om du har funderingar!

Varför ska mitt företag använda influencer marketing?
"Det är 5 gånger större chans att en kund handlar från dig om hen har blivit tipsad eller läst en positiv recension."

Influencers är något vi alla ha hört talas om vid det här laget. Det är t.ex. kändisar som har tusentals följare, modemedvetna ungdomar, matlagningskanaler samt många andra kategorier. Några företag började redan tidigt inse fördelarna med att använda sig av influencer marketing och har nyttjat marknaden sen många år tillbaka. Nu är det nya tider och influencers är alltmer medvetna om deras värde och företagen har börjat steppa upp och ser till att det går rätt till.

Alexandra Bylund är att rekommendera när det kommer till företag och sociala medier.
I det här inlägget pratar hon om vikten av att faktiskt jobba med influencer marketing.

Här tänkte vi lista varför influencer marketing är viktigt och hur företag kan använda sig av just den här strategin.

1. Först och främst så har en influencer redan kundlojalitet från sina följare. De ha byggt upp ett förtroende för tusentals människor som valt att följa just den här personen. Det kan handla om 1000 tals, 10 000 tals eller 100 000 tals följare som hen når ut till. 
 
2. Betalda samarbeten med ett gäng microinfluencers. Du gör din research och letar efter relevanta influencers och kontaktar sedan de angående samarbete. Be att få deras statistik, pris för inlägg/kanal och skapa ett kontrakt där det står vad influencern behöver göra (ge helst fria tyglar när det kommer till innehållet). Oftast är det en uppdelad summa pengar som gäller här och du får ett massutskick från ett gäng olika influencers.

3. En stor influencer = en hel del pengar. Det finns en anledning till att personen har många följare och det är för att hen har lyckats med att skapa engagemang. Du har en specifik kontakt med just den influencern och kan då börja bygga en relation med hen.

4. Se upp med gratisprylar! Influencers måste skatta på detta och ditt företag kan råka ut för dåligt rykte om ni inte är tillräckligt pålästa.

Även om influencern har koll på regler så är det vettigt att du själv är påläst, kika in hos influencers of sweden som hjälper till med just sådana här frågor.

Säg att du anlitar 5 st microinfluencers med följarantal på 3000-5000/konto. I din budget så ska du fördela 50 000 kr + skicka ut en produkt som de ska skriva om. Din produkt är värd 250 kr och vi räknar att det är ca 19 000 följare tillsammans varav 1000 följare faktiskt köper produkten. Räkna ihop den summan och du får fram 250 000 kr. Minus pengarna samt produktpengarna så hamnar du fortfarande högt i ROI (return of investment).

Att bygga och skapa en relation med influencers kan vara till en stor fördel, du behöver inte hålla koll på varenda en kund själv. Influencern har redan en lojalitet till hens följare och har byggt upp ett förtroende under många år. De skapar medvetenhet kring ditt varumärke och du bygger starka relationer med färre kunder.

Det finns en massa tips och knep där en kan mäta samt analysera influencer marketing.
digitalmarknadsföring - influencer - influencermanager - influencermarketing - influencermarknadsföring - influencers - marknadsföring - socialamedier - tips
Powered by Jasper Roberts - Blog